
Wat is linkbuilding?
Linkbuilding, je hebt er ongetwijfeld eens over gehoord, een mailtje over ontvangen of je weet er simpelweg (bijna) alle ins en outs van. Dat is onze ervaring als het gaat om linkbuilding, je begrijpt er helemaal niets van of je bent redelijk op de hoogte wat er speelt in de wereld van linkbuilding. Maar wat is het precies en waarom heeft jouw website óf webshop linkbuilding nodig?
Linkbuilding is (nog steeds) één van de belangrijkste ranking factoren om organisch beter gevonden te worden in Google. Organisch houdt in dat je vertoond wordt in Google zonder een advertentie te laten lopen via de zoekmachinegigant. Het algoritme van Google beslist waar je vertoning in de zoekmachine komt te staan. Door het toepassen van linkbuilding kan er voor gezorgd worden dat je pagina zal stijgen in de zoekmachine.
Kennismakingsgesprek Bekijk alle SEO diensten
“Stijg in de organische zoekresultaten met linkbuilding”
Voor welk bedrijf kies jij?
Na jarenlang gesprekken te hebben gevoerd met ondernemers weten wij inmiddels dat linkbuilding het meest eenvoudig is uit te leggen via metaforen.
“Stel er zijn twee schilders, de ene schilder kent 100 personen en de andere schilder slechts 1 persoon. De kans is groot dat de schilder die 100 personen kent veel meer opdrachten ontvangt dan de schilder die 1 persoon kent.” En zo werkt het (ongeveer) ook met linkbuilding.
Linkbuilding is kort gezegd het vergaren van links van websites van derden. Een eigenaar van een website kan ervoor kiezen om een (hyper)link op zijn of haar website te plaatsen en deze door te sturen naar jouw website. Hierdoor heb jij een backlink ontvangen van een externe website oftewel een website van derden. Hoe meer van deze backlinks jouw website zal ontvangen, des te meer autoriteit jouw website opbouwt in zoekmachines zoals Google. Eigenlijk moet je backlinks dus zien als een soort stemmen van goedkeuring. Hoe meer backlinks oftewel stemmen een website bevat, hoe betrouwbaarder deze oogt in de ogen van Google. Echter, betekent dit niet dat je met alle backlinks blij moet zijn. Hier volgt later meer over.
Linkbuilding is cruciaal voor de topposities binnen Google.
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!

Hoe werkt linkbuilding bij Convident?
Wanneer er een linkbuild traject wordt gestart bij Convident zullen we eerst beginnen met het inventariseren van het huidige linkprofiel. Dit doen wij door een 0-meting te maken en de huidige backlinks te noteren in ons linkbuild dossier. We willen namelijk geen dubbele backlinks naar een domein sturen.
- Hoe staat het huidige backlinkprofiel ervoor?
- Zitten er websites tussen die niet relevant zijn?
- Hoe autoritair is de website op dit moment al?
- Hoeveel backlinks bevat het domein (en de concurrentie)?
- Sluiten de huidige backlinks aan binnen jouw branche?
- Zitten er websites tussen die schadelijk zijn voor jouw domein?
Wanneer het huidige backlinkprofiel in kaart is gebracht, zal er gekeken worden naar welke backlinks, in welke branches óf niches aansluiten bij de tak van sport waar jouw website zich in bevindt. Maandelijks gaan onze marketeers voor je aan de slag om zoveel mogelijk (relevante) backlinks te plaatsen die doorverwijzen naar jouw website. Maandelijks worden deze geplaatste backlinks, blogs en artikelen door ons gerapporteerd. Onze content marketeers creëren waardevolle content op verschillende branchegerelateerde platforms, blogs en lokale als landelijke nieuwswebsites. Convident heeft hierin een netwerk in uiteenlopende branches. Er wordt handmatig gecontroleerd of de websites relevant zijn voor jouw niche en of deze de moeite waard zijn om te verwijzen naar je domein. Indien dit het geval is zal er contact opgenomen worden met een website eigenaar met de vraag of deze persoon interesse heeft om een backlink te verwijzen naar jouw domein. Dit kan op verschillende manieren aangepakt worden, de verschillende manieren worden altijd in overleg met de ondernemer gemaakt.
Waarom is linkbuilding belangrijk?
Linkbuilding is één van de grotere onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Omdat linkbuilding niet direct te zien is op jouw website of webshop als een duidelijke verandering, lijkt het alsof de waarde ervan niet zo groot is. Echter, kan je met linkbuilding jouw website/webshop enorm versterken. Tegenwoordig meten de zoekmachines constant jouw linkprofiel. Waar vroeger simpel werd gekeken naar de hoeveelheid backlinks, kijkt Google nu veel meer naar de waarde van iedere link en dus het totaal. Met kwalitatieve en relevante backlinks bouw je aan jouw linkprofiel. Door hier ook nog eens een standaard werkwijze in te bouwen, zorg je maandelijks voor sterke links naar jouw website/webshop. Google ziet dus dat jij gedurende de maand geleidelijk aan je linkprofiel werkt en ook nog eens kwalitatieve, relevante links bemachtigt. Een sterk en natuurlijk linkprofiel waardeert Google enorm. Websites en webshops die met succes werken aan hun linkbuilding zullen dus hun website zien stijgen boven de concurrentie.
Bij Convident ontwikkelen wij sterke en natuurlijke linkprofielen
Bovendien is linkbuilding onderdeel van zoekmachine optimalisatie en hoef je als ondernemer dus niet te betalen voor je plek in de organische zoekresultaten. Dit is anders dan bij zoekmachine adverteren, waar je dient te betalen om getoond te worden in de zoekresultaten met je advertenties. Linkbuilding heeft even de tijd nodig om zijn vruchten af te werpen. De zoekmachines, zoals Google, hebben namelijk de tijd nodig om jouw linkbuildingactiviteiten te indexeren. Gelukkig hebben de online marketeers van Convident de ervaring om ervoor te zorgen dat jouw linkbuildingactiviteiten snel worden opgepakt en dus rendabel zijn.
Wil je teruggebeld worden?
Wat zijn goede backlinks?
Een goede backlink komt van een website vandaan die aansluit bij jouw website. Wanneer je een bedrijf hebt die gespecialiseerd is in het verkopen consumentenelektronica dan past een link van Tweakers daar natuurlijk ontzettend goed bij. Backlinks worden bij voorkeur dus verkregen van websites die daadwerkelijk relevant zijn en goede content bevatten. De mooiste backlinks zijn links waaraan Google niet kan zien dat je bewust aan het linkbuilden bent. Echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want het aantal backlinks (kwantiteit) zegt ook iets over een backlinkprofiel van een website. Je wilt dus een goede balans behouden tussen ontzettend sterke links, blogpagina links en startpagina links. Zo behoud je de balans tussen kwantiteit en kwaliteit binnen je linkbuild traject.
Een evenwichtig backlinkprofiel voor betere ranking

Waar plaats je een goede backlink?
1. Link op de homepage
Waar een backlink wordt geplaatst op een website zegt ook iets over de kracht van deze link. Bij voorkeur wordt jouw backlink natuurlijk prominent geplaatst op de homepage van een website. Hierdoor wordt deze link vaak gezien en krijgt deze veel kracht mee vanuit deze website voor de zoekmachines. De homepage van een website wordt vaak als het meest krachtig gezien door zoekmachines. Een link op een homepage van een bedrijf of druk bezochte website moet immers wel goed zijn toch? Echter, komt het in de praktijk weinig voor dat er een link geplaatst kan worden op een homepage.
2. Link in de vorm van een blog
Daarom kiezen wij er vaak voor om een blog te plaatsen op websites van derden. Hierdoor kan er een leuk feitje of nieuwtje gedeeld worden en kunnen er bij voorkeur meerdere links worden toegepast in het artikel.
3. Link plaatsen op een partnerpagina
Veel websites beschikken over een zogeheten partnerpagina. Dit zijn vaak pagina’s op een website die een beetje verstopt zitten. Een website eigenaar weet vaak dat linkbuilding een ontzettend belangrijke ranking factor is in Google. Daarom kiest de eigenaar van het domein ervoor om een partnerpagina aan te maken op zijn of haar website. Deze pagina is niets anders dan een opsomming van hyperlinks die allen doorverwijzen naar andere domeinen, omdat er een linkruil gedaan is. Wanneer jouw link wordt geplaatst op een dergelijke pagina zal deze minder krachtig zijn dan een homepage link of een blogartikel op een website. Echter, heeft het alsnog nut om af en toe dergelijke links te plaatsen, deze worden immers geïndexeerd door Google en dragen bij aan het aantal links dat verwezen wordt naar jouw website. En dus zal in de loop der tijd ook door het plaatsen van links op een partnerpagina jouw linkprofiel versterken.
“Op verschillende manieren werken aan een natuurlijk linkprofiel”
Projecten waar we trots op zijn.
Van der Werff Logistics
FEKO
Verwijsgids
Kost linkbuilding veel tijd?
Linkbuilding is een proces waar veel tijd en energie in kan gaan zitten. Bovendien is linkbuilding een traject dat nooit klaar is, de concurrentie zit namelijk ook niet stil. Voor een bedrijf of organisatie kan linkbuilding dus een zekere uitdaging zijn. Een van de redenen dat linkbuilding veel tijd kan kosten is, omdat je de zoekmachines ook de tijd dient te geven om jouw nieuw vergaarde backlinks te indexeren. Google dient jouw nieuwe backlinks op te merken, en vervolgens te beoordelen. Daarnaast gaat er veel tijd in linkbuilding zitten omdat het een constant proces is. Men kan niet simpelweg één dag gaan zitten en tientallen backlinks plaatsen die verwijzen naar jouw website/webshop. Los van het feit dat dit praktisch onmogelijk is, is het daarnaast niet verstandig om te doen. Wanneer er veel links doorverwezen worden naar een domein in één batch kan dit als spam gezien worden. Google zal dit zien als manipulatie en zal deze links markeren als spam.

Het is beter om een aantal dagen per maand te werken aan je linkbuilding. Zo plaats je gedurende de maand geleidelijk backlinks naar jouw website/webshop. Dit resulteert erin dat de zoekmachines jouw linkbuilding activiteiten zien als natuurlijk. Wanneer je tientallen backlinks plaatst op één dag zal de zoekmachine dit als onnatuurlijk zien en jouw website/webshop geen hoge ranking geven. Werken aan je linkprofiel is dus een proces waar je geleidelijk aan dient te werken en tijd in geïnvesteerd zal moeten worden. Echter, met de juiste strategie en hulpmiddelen is jouw linkbuilding strategie zeer goed te optimaliseren.
Externe en interne linkbuilding maken je linkprofiel sterker
Kost linkbuilding veel geld?
Als linkbuilding een tijdrovend proces gaat zijn, kan het veel geld gaan kosten. Hoe het kostenplaatje eruit komt te zien verschilt per aanpak. Zo zijn er een aantal manieren om gratis links te verkrijgen, maar kan je ook backlinks tegen betaling laten plaatsen op externe websites. Hieronder 4 manieren voor ‘gratis’ links:
- Je aanmelden met je bedrijf bij relevante online bedrijfsgidsen en startpagina’s.
- Plaats links op andere websites en/of social media-accounts die je zelf beheert.
- Vraag aan partners van je bedrijf om het plaatsen van links.
- Plaats interne links op je website.
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
Wil je teruggebeld worden?
Je aanmelden met je bedrijf bij relevante online bedrijfsgidsen en startpagina’s.
Door je met je bedrijf of organisatie aan te melden bij online bedrijfsgidsen en startpagina’s wordt een link geplaatst naar jouw website/webshop. Het is zeer gemakkelijk om jouw bedrijf op te laten nemen in lokale bedrijfsgidsen. Consumenten die opzoek zijn naar bijvoorbeeld een lokale kapper, aannemer of specifieke retailer zullen jouw bedrijf vinden wanneer hiernaar gezocht wordt. Daarnaast heeft de bedrijfsgids of startpagina jouw link geplaatst, wat zorgt voor een sterker linkprofiel richting de zoekmachine. Op startpagina’s kan naast het plaatsen van een backlink, ook een link naar jouw website/webshop worden geplaatst in de lopende tekst van een blog. Startpagina’s bevatten vaak specifieke onderwerpen waarover geschreven wordt. Wanneer jouw bedrijf of organisatie op één van deze onderwerpen aansluit, is de geplaatste backlink dus zeer relevant. Pas wel op met het plaatsen van startpagina links en of bedrijfsgidsen links. Er moet een gezonde balans zijn tussen hoogwaardige links en startpagina links/bedrijfsgidsen die over het algemeen als minder relevant beschouwd worden. Hanteer de 80-20 regel in dit geval.
Plaats links op andere websites en/of social media-accounts die je zelf beheert.
Als je meerdere websites bezit, is het gemakkelijk om hierop backlinks te plaatsen naar de desbetreffende website. Let hierbij wel op dat de links worden geplaatst op de websites met een sterke score en relevante content voor de desbetreffende website. Daarnaast bezit je vaak ook een aantal social media-accounts die gekoppeld zijn aan je bedrijf. Het is eenvoudig te regelen om op je Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitteraccount een link te plaatsen naar jouw website of webshop. Ondanks dat deze links niet geïndexeerd zullen worden door Google is het wéér een plaats waar je vernoemd wordt op het internet. Het is dus altijd verstandig om dit mee te nemen!
Vraag aan partners van je bedrijf om het plaatsen van links.
Fysieke partners van je bedrijf zoals klanten, leveranciers, intermediairs en/of belangengroepen kunnen op hun website/webshop ook een backlink plaatsen naar jouw website. Met deze partijen bezit jij een goede relatie, waardoor een backlink laten plaatsen gemakkelijk is geregeld. Bovendien plukken beide partijen er de vruchten van.
Plaats interne links op je website.
Naast het plaatsen van links naar jouw website/webshop op externe websites, kan je ook intern linken. Intern linken houdt in dat links worden geplaatst op jouw website, die vervolgens linken naar andere pagina’s binnen jouw website. Het is goed om gebruik te maken van dit soort interne hyperlinks. Ook intern linken ziet Google als linkbuilding en draagt dus bij aan een sterk linkprofiel.
“Bij Convident geloven we in een strategisch linkbuilding plan met doelstellingen”
Onderdelen linkbuilding strategie
Om erachter te komen of een website van derden goed aansluit bij jouw website kan er altijd gebruik gemaakt worden van het boerenverstand. Gaat het onderwerp van de website van derden over hetzelfde of is er een aansluitend onderwerp die ik op mijn website heb staan? Als dat het geval is kan er vaak redelijk veilig overgegaan worden tot een linkruil. Binnen Convident maken we echter gebruik van speciale programma’s om te kijken of een website van derden aansluit bij die van onze klanten. Wij controleren websites van derden altijd op een aantal elementen. Dit doen we zodat we vooraf weten aan wat voor soort ruil we beginnen. We willen immers geen energie steken in een potentiële link wanneer deze niet autoritair is of deze niet voldoet aan onze eigen voorwaarden. Hieronder een aantal termen die wij bij Convident belangrijk vinden als we bezig zijn voor jouw linkbuilding traject.
Linkbuilding bevat een aantal belangrijke termen

1. Trust Flow
De definitie van Trust Flow die Majestic zelf geeft is de volgende;
Trust Flow is een Majestic Flow Metric-score, die wordt gewogen door het aantal links van een seed-set van vertrouwde sites naar een bepaalde URL of domein.
Majestic bepaalt de Trust Flow aan de hand van de hoeveelheid kwalitatieve links die naar een website worden doorverwezen. Hoe hoger het aantal vertrouwde websites die worden doorverwezen naar een domein, hoe hoger de Trust Flow zal zijn. Dit werkt ook andersom; ziet Majestic dat er veel spammy links van bijvoorbeeld startpagina websites naar een domein worden verwezen, dan zal de TF (Trust Flow) lager uitvallen dan gewenst.
2. Citation Flow
De definitie van citation Flow die Majestic zelf geeft is de volgende;
Citation Flow is een Majestic Flow Metric-score, die wordt gewogen door het aantal citaties naar een bepaalde URL of domein.
Oftewel dit zegt iets over het aantal verwezen backlinks naar een domein toe. Idealiter is de Trust Flow en Citation Flow praktisch in evenwicht. Ligt de Citation Flow van een website veel hoger dan de Trust Flow? Dan houdt dit in dat er veel links naar het domein verwezen zijn van een lage kwaliteit.

Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!
3. Domain Authority
Ook de Domain Authority is een veel gebruikte metric binnen de wereld van linkbuilden. Deze metric is ontwikkeld door Moz. De definitie van Domain Authority die Moz zelf geeft is de volgende;
Domain Authority (DA) is een door Moz ontwikkelde ranking score voor zoekmachines die voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat een website scoort op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s). Domain Authority-scores variëren van één tot 100, waarbij hogere scores overeenkomen met een grotere kans op ranking. Domain Authority is gebaseerd op gegevens uit onze Link Explorer-webindex en gebruikt tientallen factoren in zijn berekeningen. De eigenlijke berekening van de domein autoriteit zelf maakt gebruik van een machine learning-model om een “best passend” algoritme te voorspellen. Dit algoritme zal onze linkgegevens correleren met ranglijsten in duizenden daadwerkelijke zoekresultaten die we gebruiken als standaarden om tegen te schalen.
Moz gebruikt hierbij een eigen ontworpen machine learning model om te achterhalen of eigenlijk te bepalen hoe sterk een website is in de ogen van Google. Hoe hoger de DA (Domain Authority) of PA (Page Authority), hoe beter een website zal zijn om een link op te plaatsen.
4. Spamscore website
Een veel voorkomende metric die wordt meegenomen tijdens het linkbuilden is de spamscore van een website. Deze spamscore, wederom ontwikkeld door Moz laat zien in hoeverre een website een Google penalty heeft ontvangen of wellicht compleet is uitgesloten door Google. De definitie van de spamscore die Moz zelf geeft is de volgende;
Binnen Link Explorer vertegenwoordigt de spamscore het percentage sites met vergelijkbare functies als de site die u onderzoekt en waarvan we hebben vastgesteld dat ze door Google zijn bestraft of verbannen. Spamscore is gebaseerd op ons machine learning-model dat 27 gemeenschappelijke kenmerken identificeerde van de miljoenen verboden of bestrafte sites in de gegevens die we eraan hebben gegeven.
- Een score van 1%-30% wordt beschouwd als een lage spamscore.
- Een score van 31% -60% wordt beschouwd als een gemiddelde spamscore.
- Een score van 61%-100% wordt beschouwd als een hoge spamscore.
Een hoge spamscore voor uw site, of een site die u bekijkt, betekent niet dat deze site per se spam is. Het is een teken dat je wat meer onderzoek moet doen naar de kwaliteit en relevantie van deze site. Lees meer over het gebruik van spamscore.
“Ontwikkel samen met Convident een natuurlijk linkprofiel”
Begrippen uit linkbuilding
Zoals valt te merken zijn er heel veel verschillende manieren om te werken aan linkbuilding. Zo ook bestaan er veel verschillende begrippen rondom linkbuilding. Hieronder een aantal termen toegelicht.

Wat is een anchor text of ankertekst?
Anchor text is Engels voor ankertekst. Een ankertekst is een woord of woordgroep op een webpagina waarop geklikt kan worden en de gebruiker doorverwijst naar een specifieke URL. Wanneer naar subpagina’s of pagina’s met een ingewikkelde URL dient te worden verwezen, wordt gebruik gemaakt van een ankertekst. De ankertekst is dan een relevant woord of woordgroep die gekoppeld wordt aan een URL. Het (vaak blauw) gekleurde woord ‘URL’ is een voorbeeld van een ankertekst. Het geeft de gebruiker de mogelijkheid om erop te klikken en naar de pagina te gaan waar het begrip URL wordt toegelicht. Deze pagina bevat een specifieke URL. Echter, is deze URL te lang en te ingewikkeld om in de lopende tekst toe te voegen dus wordt er gebruik gemaakt van een ankertekst in de vorm van het woord ‘URL’.
Dit soort hyperlinks schakelen verschillende pagina’s aaneen op het internet. Van belang bij de keuze van je ankertekst is dat je zoekmachine optimalisatie in acht neemt. Voor de ankertekst kan gebruik worden gemaakt van relevante zoekwoorden met betrekking tot de verwijzing. Zo draagt een ankertekst bij aan de score in de zoekmachine resultaten.
In sommige gevallen is het niet nodig om een ankertekst te gebruiken. Er wordt dan gewoon gebruik gemaakt van de originele URL als ankertekst. De voornaamste reden hiervoor is wanneer de URL waarnaar wordt verwezen niet complex is. Denk bijvoorbeeld aan www.convident.nl, voor de gebruiker is de tekst duidelijk te lezen en geeft het de inhoud van de verwijzing aan. De complete URL wordt dan opgenomen in de lopende tekst en geeft op die manier de gebruiker de mogelijkheid om door te verwijzen naar de desbetreffende pagina. Voeg wel de hyperlink toe aan de backend van de website, anders is deze niet klikbaar.
Een balans tussen het aantal verwijzende domeinen en backlinks
Wat zijn verwijzende domeinen?
Referring domains is Engels voor verwijzende domeinen en zeer belangrijk voor jouw linkbuilding. Verwijzende domeinen zijn domeinen die een backlink naar jouw website/webshop bevatten. De externe website die dus een link plaatst naar jouw website is een verwijzend domein. Het aantal verwijzende domeinen die jouw website bezit is dus gelijk aan of lager dan het aantal backlinks dat jouw website bezit. Houdt hierbij wel in het achterhoofd dat het laten plaatsen van meerdere backlinks via één verwijzend domein niet zal zorgen voor een sterker linkprofiel. Integendeel, wanneer Google ziet dat op één website steeds naar dezelfde website/webshop wordt verwezen, zal dit een negatieve invloed hebben op jouw ranking.
Een klein voorbeeld. Stel een lokale schilder heeft de schuur bij jouw thuis geverfd. Jij bent erg tevreden met het resultaat en laat dit merken door tegen mensen uit de buurt te zeggen dat de schilder erg goed is in zijn werk. Verder geen probleem, maar wanneer jij constant tegen iedereen uit de buurt gaat vertellen hoe goed de schilder in zijn werk is, kan het worden ervaren als irritant of zelfs als spam. Jij bent in dit verhaal het verwijzende domein, en laat met je stem (backlink) horen hoe positief je bent. Echter, heeft de schilder er veel meer aan als meerdere personen (verwijzende domeinen) uit de buurt positief over hem praten.
Concluderend zal het aantal verwijzende domeinen meer invloed hebben op de domein autoriteit van je website dan het aantal backlinks. Het is zeker geen schande om een paar backlinks op hetzelfde verwijzende domein te hebben geplaatst, echter teveel zorgt voor een negatief effect.
Wil je teruggebeld worden?
Wat is een linkpartner?
Een linkpartner is iemand met een relevante website die een backlink wil plaatsen naar jouw website. Linkpartners heb je nodig om aan je linkbuilding te werken. Zo wordt je website/webshop verder geoptimaliseerd voor de zoekmachines.
Wat is interne linkbuilding?
Interne linkbuilding is het plaatsen van links binnen je eigen website. Op deze links kan worden geklikt, waardoor de gebruiker naar andere (sub)pagina’s of content binnen jouw website wordt geleid. Ook interne linkbuilding voegt waarde toe aan jouw linkprofiel en zorgt ervoor dat jouw website of webshop stijgt in de online zoekresultaten.
Wat is een linkbuilding blog?
Een linkbuilding blog is een zeer sterke manier om backlinks op externe websites te krijgen. Vaak wordt alleen een hyperlink geplaatst op de partnerpagina van een externe website. Gebruikers kijken meestal niet op deze partnerpagina’s. Deze zijn er meer voor de eigenaar van de website om zijn links kwijt te kunnen en dus voor de zoekmachines om correct te kunnen lezen. Wanneer een backlink wordt geïntegreerd in een blog krijgt de link naar jouw website een veel prominentere plaats op de externe website. In een linkbuilding blog kan je relevante onderwerpen bespreken die betrekking hebben op jouw bedrijf. In de geschreven blog zijn hyperlinks te vinden die een URL bevatten die naar jouw website verwijzen. Een relevante blog schrijven voor jouw linkbuilding kost wat meer tijd dan een backlink laten plaatsen op een externe website, maar Google geeft het wel een veel hogere score.

Wat is een ABC-linkruil?
Wanneer bij een linkruil twee eigenaren van een website met elkaar afspreken om backlinks naar ieders website te plaatsen zal Google dit herkennen. Google zal dan de twee geplaatste backlinks als minder waardevol bestempelen.
Een sterkere manier van linkruilen is middels een ABC-linkruil. Bij een ABC-linkruil zijn drie websites nodig; website A, website B en website C.
Stel jij beheert zelf twee websites, namelijk website A en website B. Je wilt graag een linkruil uitvoeren met website C, alleen wil website C ook een backlink op jouw website. In deze linkruil is het dan mogelijk dat website C een backlink plaatst naar jouw website A. En in ruil daarvoor plaats jij een backlink van website C op jouw website B. Met deze aanpak is er geen sprake van een directe linkruil tussen twee websites en zal Google dus de geplaatste backlinks als waardevoller zien. Let wel op dat er geen verband is tussen jouw beide websites A en B, want dan herkent Google de directe linkruil.
“Wij hebben veel linkpartners en zorgen voor kwalitatieve ABC-linkruil mogelijkheden”
Wat is een linkgrafiek?
De linkbuilding software van Majestic geeft in zijn overzicht ook een linkgrafiek. Een linkgrafiek geeft het netwerk aan toplinks die een site omringt weer. Door hiervan een grafiek te maken valt in kaart te brengen hoe de ontdekte websites allemaal met elkaar verbonden zijn. Precies in het midden van de linkgrafiek bevindt zich de website waarvoor linkbuilding wordt uitgevoerd. Daaromheen bevinden zich verschillende clusters van website locaties waar backlinks op zijn geplaatst.
Zo is een linkgrafiek goed te gebruiken om te achterhalen waar zich rondom een website natuurlijke of onnatuurlijke netwerken bevinden, en/of om een overzicht te krijgen van hoe clusters met elkaar zijn verbonden.


Wat is een linkprofiel?
Een linkprofiel geeft het profiel van een website weer, dat is opgebouwd uit de backlink-data van de desbetreffende website. Deze backlink-data bestaat uit verschillende criteria zoals de Trust Flow, Citation Flow, Domain Authority en Spam score. Op de linkbuilding software van Majestic wordt het linkprofiel weergegeven in de vorm van een strooidiagram. Op basis van de manier waarop de verschillende punten op de strooidiagram zijn uitgelijnd/uitgestippeld valt af te lezen of het linkprofiel gezond is. Een strooidiagram waarbij de verschillende punten ver uit elkaar liggen en niet rondom een lineaire lijn, geeft een zwak linkprofiel aan.
Wat is een linkbait?
De naam linkbait verklapt het eigenlijk al een beetje, je lokt men uit om naar je pagina toe te linken. Dit kan op verschillende manieren toegepast worden, bijvoorbeeld door het schrijven van een ijzersterke pagina die men gebruikt als bron. Daarnaast kan het ook ingezet worden door iets grappigs op je website te zetten. Bij veel mensen zal een lampje gaan branden wanneer er wordt gezegd; ishetalweekend.nl Een soort gelijk idee kan je natuurlijk toepassen op je eigen website of webshop. Veelal staat linkbait bekend om iets negatiefs, echter hoeft dit helemaal niet het geval te zijn. In 2006 liet Matt Cutts, het hoofd van webspam Team Google weten dat dit geen negatieve gevolgen zal hebben voor je website.
Linkbait kan jouw bedrijf veel backlinks opleveren
Meer informatie?
Wil je meer informatie of ben je er over uit dat Convident jouw online marketing partner is?
Neem telefonisch of per mail contact op met ons op!